Viering

De kerkelijke uitvaart vindt in principe plaats in de Onze Lieve Vrouwekerk, op doordeweekse dagen of zaterdagochtend vóór 13.00 uur. Op zon- en feestdagen vinden geen uitvaartplechtigheden plaats.

uitvaart in de kerkIn de viering staat de baar dicht bij het altaar en vlakbij de Paaskaars, symbool van de verrezen Heer en licht van hoop en eeuwig leven. Nabestaanden krijgen ruimte om persoonlijke woorden uit te spreken. Een gedachteniskruisje wordt naar de gedenkmuur gebracht opdat de naam van de overledene aanwezig blijft in de gemeenschap. Gepaste woorden uit de Bijbel, gebeden, hedendaagse teksten, en liederen klinken. Bij de laatste zegening besprenkelen we de overledene met doopwater; bij de doop werd hem/haar reeds eeuwig leven toegezegd. Dat wordt nu bevestigd. Ook wordt de overledene bewierookt als eerbetoon. Zo geven we de overledene uit handen en vertrouwen hem toe aan God. Na de uitvaartviering gaat de voorganger –indien gewenst- mee naar de begraafplaats of het crematorium voor het laatste afscheid.