Veel kerken samen in gebedsdienst voor de martelaren

De Onze Lieve Vrouwekerk in Apeldoorn is maandag 26 maart opnieuw de plek voor de gebedsdienst voor de martelaren in het bisdom Utrecht.
Bisschop Mor Polycarpus van de Syrisch Orthodoxe kerk zal voorgaan samen met hoogwaardigheidsbekleders uit onder andere de Russisch Orthodoxe kerk, koptische kerk, oudkatholieke kerk, Protestante Kerk Nederland en katholieke kerk.

,,Ons gebed gaat uit naar de christenen in Syrië, Iran, Irak en overal in de wereld waar grote dreiging is en zoveel mensen slachtoffer zijn van het aanhoudend geweld”, vertelt diaken Ronald Dashorst namens de organiserende Sant’Egidio-gemeenschap. ,,Het is mooi om ter voorbereiding op het Paasfeest samen te komen in met deze oecumenische gebedsdienst. Wij hopen dat de verschillende christelijke kerken ruim vertegenwoordigd zijn.”

Het belooft een indrukwekkende dienst te worden waarin de namen gelezen zullen worden van de christenen in de wereld die recent voor hun geloof hun leven hebben gegeven. Het is een gebed uit solidariteit met alle christenen die leven in de verdrukking en vervolgd worden voor hun geloof.

Sant’Egidio

Meer informatie over het Gebed voor de Martelaren en de kerk van S. Bartelomeo in Rome, een van de kerken waar de gemeenschap van Sant’Egidio haar avondgebed houdt, en die in 2002 met de inzegening van de icoon van de martelaren van de twintigste eeuw door de paus werd toegewijd aan de herinnering van de geloofsgetuigen, vindt u op http://www.santegidio.org/nl/eventi/20021012/icona.htm

De gebedsdienst voor de Martelaten begint maandag 26 maart om 19.00 uur. De Onze Lieve Vrouwekerk staat aan de Stationsstraat 13 in Apeldoorn.